Header image

Welkom

Welkom bij de ESAC, dé studenten klim- en bergsportvereniging van Eindhoven. Op onze website vind je meer informatie over wat de ESAC te bieden heeft. Heb je vragen? Neem dan vooral contact op met het bestuur.

De Eindhovense Studenten Alpen Club houdt zich in de breedste zin bezig met de bergsport. Met veel plezier en gezelligheid genieten we van de hoogteverschillen in het landschap of in de hal. Hieronder is actuele informatie te vinden, informatie over lid worden of contact opnemen zijn elders op de website te vinden.

Laatste nieuws

Card image cap 22 May

Lente intro weekend

Op de vroege zaterdag vulde de parkeerplaats van het Studenten Sport Centrum zich langzaam met ESAC'ers, klaar om te vertrekken naar de Belgische Ardennen. Freyr, om precies te zijn. Terwijl de laatste klimmers zich meldden, verdeelden iedereen zich over de aanwezige auto's waarna de reis begon, op naar de bergen!

Eenmaal aangekomen en omringd door de prachtige natuur waaraan de Ardennen haar reputatie te danken heeft, begon het avontuur. Nadat iedereen zich had verzadigd met de zelfgebakken taarten en andere lekkernijen, begeleidde de papa's en mama's hun groepen naar het klimgebied. Het pad dat moest worden afgelegd om bij de steengroeve te komen, liep zigzaggend naar beneden en was behoorlijk stijl. Eenmaal beneden, strekte er zich een pad waarlangs er zich meters hoge rotswanden voordeden. Aangekomen bij de te beklimmen rotswand, begonnen de voorklimmers met het hangen van de touwen waarna de routes veilig beklommen konden worden.

Iedereen maakte hun uitrusting klaar voor gebruik en vormde teams van twee, met wisselende rollen als klimmer en zekeraar. Nadat de klimmers zich hadden ingebonden, de zekeraars de touwen onder controle hadden en beide elkaar gecontroleerd hadden, begon het klimavontuur dan echt! Stapje voor stapje kwamen de onervaren klimmers stukje bij beetje steeds hoger en dichterbij het uitzicht dat de rotswand te bieden had. Toen de eerste klimmers aankwamen op de top, werden de eerste vreugdekreten losgelaten! Whoehoe! Het gevoel wanneer de top bereikt wordt, is dan ook onbeschrijfelijk. Na het behalen van de top, begon de afdaling. De zekeraars zorgden ervoor dat de klimmers weer veilig beneden kwamen.

Nadat de middag verstreken was, werden de touwen opgehaald en keerden de groepen terug naar de parkeerplaats waar de kampeerspullen opgehaald werden. Deze werden gezamenlijk verplaatst naar een nabijgelegen grasveld waar het kamp werd klaargemaakt. De tenten werden opgezet, het eten klaargemaakt en hout werd gesprokkeld voor het kampvuur. Een vegetarisch gerecht stond er op het menu, dat al nagenietend werd verorberd. 's Avonds werd de dag onder het genot van een biertje en de zachte akkoorden van een Ukelele geëvalueerd.

De ochtend die volgde, bestond uit gebakken eieren, songfestival muziek en helaas, het opruimen van het kamp. Hierna vertrokken we al snel, op weg naar de volgende bestemming; Maastricht, waar een deel van de ESAC'ers al boulderend hun dag besteedde. Aan het eind van de middag, vertrok iedereen terug naar Eindhoven.

Het weekend in een woord samengevat: 'Climbfulness'. Op naar het volgende klimweekend!

Card image cap 21 May

Totathlon

Het was een prachtige avond toen wij bij elkaar kwamen voor de activiteit die traditiegetrouw georganiseerd wordt door ieder nieuw bestuur, ook wel de Totathlon. Ik was nog nooit bij een Totathlon geweest en was erg benieuwd naar wat we zouden gaan doen, helaas moest ik het doen met de informatie ‘neem wel goede schoenen mee’. Hier kon ik dus absoluut niks mee, enfin. Aangekomen bij de Boulderburcht was er een kaasfondue voor de liefhebbers en daarna een super leuke, totaal niet chaotische quiz. De geheime activiteit bleek geo-cashen te zijn, iets geheel nieuws voor mij. Vol goede moed, met locatie omschrijvingen en gewapend met een fles limoncello en zak chips gingen we op pad. De taken in de groep waren super goed verdeeld, een deel deed bij ieder paaltje en iedere brug pull-ups, een deel nam het navigeren voor zijn rekening en al snel behoorde ik tot de gezelligheidsachterhoede, een niet te onderschatten deel van de groep. Na ongeveer ieder veld in Eindhoven te hebben doorkruist (bijna dan), geitjes te hebben gevoerd en bordjes te hebben omgedraaid, hadden we geen enkel idee meer waar we heen moesten en vonden we het welletjes geweest. We besloten om met z’n allen naar Hubble te gaan voor een afsluitend biertje. Het was een top avond, bedankt 43e.

Jaarverslag 42ste bestuur

Beste Leden,

Graag vraag ik nog eenmaal jullie aandacht. Aandacht voor het jaarverslag van het 42e verenigingsjaar van de ESAC.Een jaar waarin wij als 42e bestuur der ESAC getracht hebben de vereniging weer een stapje hoger en verder te brengen. Dit jaar begon op 6 maart 2018 jongstleden, in dit jaar wij hebben samen met elkaar een tal van activiteiten georganiseerd en ondernomen.

Zo begon ons bestuursjaar met het gezellig barbecueën met kader en een lekker etentje met Dirk. Zij zijn immers de spil van onze vereniging.

Dit werd opgevolgd door het bakken van een lekkere boterkoek bij Mirte thuis. De SAC uit Twente had immers onze vlag gebrasd bij de DIES en die moesten wij terugverdienen met een taart bij de Bata. Een taart om nooit te vergeten!

Uiteraard werd ook de Totathlon weer georganiseerd, op jacht naar de teams. Helaas hebben wij als bestuur er lang over gedaan om de uitslag te kunnen bepalen, we hadden immers de prioriteiten ergens anders. Maar bij deze kunnen wij melden dat het team Laurens, Marieke en Marie deze uitdagende activiteit alsnog hebben gewonnen.

Op een mooie dinsdagavond ergens in mei begaven wij ons in een mooi cafe. Toen nog niet wetend hoe de avond zou verlopen. Een avond die zachts gezegd wel uit de hand liep, kotsend op het podium of knockout op het toilet. Het enige lichtpuntje op de avond was dan wel dat onze verenigingsvlag nog in ons midden was.

Om onze ouwe ballen weer eens wat meer te zien, organiseerde wij de OBBBQ, de Ouwe Ballen BarBeQue. Van jong tot oud, lees van 3 tot 60 jaar vermaakte zich die avond.

Zo stonden wij bij de CoBo van AllTerrain in Kix met een glijbaan en werd dat een onvergetelijke avond. Glijend dronken in de kroeg, zo’n mooi cadeau had AT nog niet gekregen.

Eind mei kwam oud Voorzitter Guus, van het 36e bestuur, naar Neoliet Zuid om een tof verhaal te vertellen over zijn expeditie naar de Pamir. Een lezing die als voorbeeld dient en hopelijk tot veel inspiratie leidde, bij mij immers wel.

Na deze lezing vertrokken wij naar de Alpen waar wij allen ons vermaakte in dat mooie glooiende landschap met pieken en dalen. Het EBI daalde dit jaar neer in het Otztal waar de sportklimmende ESAC’er alles voor zich had.

Tijdens de intro kwamen er weer nieuwe leden kijken, leden ook geïnteresseerd in onze mooie activiteiten. 41 Nieuwe eerstejaars meldde zich aan en deden bij ons de Introperiode.

Voor hen organiseerde wij een mooie lezing, een lezing van Jelle Staleman. Daar waar wij zelfs de Blauwe Zaal voor huurde en samen met de Regio voor een toffe lezing zorgde.

Bovendien was er op 2 oktober een mooie Pubquiz georganiseerd door de AC en ging het laatste weekendje in de zon naar Hotton. Een weekend waar 40 klimmende ESAC berggeiten aan deelnamen.

Ook dit jaar namen wij weer als vereniging deel aan die mooie race tussen alle SAC’s, the Battle of the SAC’s ook wel BotS. Zo ook twee bestuursleden die gedreven waren om te winnen en dat ook deden!

Een week later, nog zo’n mooi SAC event, waar wij als ESAC weer met de scepter zwaaide. Het NSKB, georganiseerd in het vernieuwde Monk door zeven enthousiaste ESAC’ers. Niemand had verwacht dat er zoveel deelnemers zouden zijn, een strak en tof evenement!

Begin december kwam Alpinist en ESAC’er Rik, Rik van Odenhoven, zijn verhaal doen over zijn deelname aan de NKBV Expeditie Academie. Een lezing waar hij ons mee probeerde te enthousiasmeren voor het Alpinisme.

Ook dit jaar stond weer in het teken van jullie, actieve leden. Dat bracht ons allen naar het SSC waar wij een middag aan Acro Yoga deden en fysieke onmogelijkheden uithaalde. Dat sloten wij af met lekker eten bij de tent Burgers.

Niet veel later was alweer het volgende grootse feest georganiseerd, de DIES! 43 Jaar ESAC werd gevierd op typische Brabant manier, jonguh! BAM!

Het einde van ons bestuursjaar naderde met rasse schreden, wat wij niet aan ons voorbij wilde laten gaan. Zo gezegd, organiseerde wij een klimmarathon in Neoliet Noord waar 42 routes werden getopt.

Wat jullie net hoorde waren maar een klein scala van al onze toffe activiteiten.

Naast al deze geweldig toffe activiteiten is het bestuur ook op beleidsniveau actief geweest dit jaar.

Zo is de financiële situatie van onze vereniging in kaart gebracht door de Financiële Richtlijn. Waardoor wij als vereniging een gezond financieel beleid kunnen voeren. Naast deze richtlijn is er ook een plan opgesteld voor de komende jaren, het MeerJarenBeleidsPlan. Hierin zijn drie speerpunten opgesteld; het waarborgen van continuïteit, professionaliseren en het aanbieden van de breedtesport. Daarnaast zijn wij als bestuur ook bezig geweest met de AVG, die persoonsgegevens wet waar wij als vereniging iets mee moesten. Op een gegeven moment waren we wel klaar met al dit papierwerk en die vergaderingen, veelst veel!

Zo gezegd zo gedaan, hebben wij de Bibliotheek geupdated, is de Redactie opgericht en is er nieuw leven in de EB geblazen. Bovendien hebben wij de lichtgevende ESAC Nalgene geïntroduceerd.

Daarnaast hebben wij ons als bestuur onze persoonlijke grenzen buitengewoon verlegd. Dit jaar stond namelijk in teken van HighHopes. HighHopes die elke BV gesteld werden en hopelijk ook werden gehaald.

Maar naast al deze HighHopes gingen er ook veel dingen mis. Zo brak Paul zijn vingers in viertje en verneukte ik mijn ringvinger tijdens de TriggerFinger finale. Bovendien verliep de Bata, financieel gezien, ook niet helemaal gesmeerd. En wat al helemaal fout verliep, was onze Alpiene bestuurstocht. Tweemaal geprobeerd en nog steeds niet de top bereikt.

Maar gelukkig gingen er ook dingen goed en stelde wij ons haalbare HighHopes ten doel zoals de volgende.

Zo wilde Paul 7b toprope klimmen en Looi verslaan met TriggerFinger.

Word Mirte SKB voordat al haar boter uit haar koelkast op is en heeft ze een route in het voorklimdak geklommen zonder te vallen. Bovendien stelde ze zich ten doel niet in de kalender te komen.

Wilde Glenn niet kotsen tijdens onze CoBo en wilde hij ski’s leren waxen.

Joep ging abseilen vanuit zijn slaapkamer en skiede hij een couloir en maakte hij tegelijkertijd een hardloopfoto.

Liep Jan de marathon en stelde hij ten doel geen kater te hebben na de CoBo.

Zo wilde ik de BotS keihard winnen en voorzitten op de top van de Wildspitze.

Daarnaast namen wij als bestuur zo goed als volledig deel aan de Alpiene c-curussen van de NSAC, deden wij aan ijsklimmen, scouting en ontzettend veel en hard sportklimmen.

Ultieme doelen zoals de marathon, de BotS winnen, harder klimmen dan Looi en naakt skiën werden bereikt! Maar zo verneukte dus ook twee bestuursleden hun vinger tijdens het klimmen, de twee hardst klimmende bestuursleden.

Daarnaast is er tot op heden nog niet 7A AK geklommen, of de halve marathon in anderhalf uur hardgelopen, of de K2 afgeskied en is er nog niet ingeschreven voor een adventure race van 65 uur.

Desalniettemin kijken wij als bestuur terug op een ontzettend uitdagend, avontuurlijk en vooral TOF jaar!

Zoals blijkt uit dit uitgebreide jaarverslag zijn wij onze beloften nagekomen.

Zo zijn wij hard gaan klimmen, hebben wij de Alpen meer onder de aandacht gebracht en is er een financieel plan gekomen.

Maar er ontbreekt nog één belangrijk onderdeel in deze lijst.

Een onderdeel, ook wel beleidspunt, waar wij al jaar en dag mee bezig zijn. Verborgen en getracht geheim her en der op die kleine stille momenten van onze vereniging ons ‘zijn’ als bestuur vast te leggen. Iets waar al jaren over wordt gediscussieerd, wat wordt gezien als illusie en niet mogelijk, blijkt dan toch echt waarheid te worden.

Om dit jaar dus af te sluiten zoals beloofd, wil ik met trots onze hardloopkalender presenteren. Een kalender met 12 gave aantrekkelijke portretten in adamskostuum van zo goed als het gehele bestuur.

Bedankt voor jullie aandacht!